Jan Hoet en anderen over Pierre Mertens

Pierre Mertens toont met zijn ingrepen dat hij doordenkt over kunst en neemt spirituele concequente beslissingen. Hij gebruikt zijn schilderen als een instrument waarmee hij dingen kan doen. Bart De Baere (M HKA)

Als een monnik die geduldig repetitief boeken eigenhandig overschrijft,schildert Pierre Mertens. Zoals een poetsvrouw die met haar pluim het stof van alle objecten verwijdert, accentueert hij de banaliteit in haar omgeving, terwijl hij ze eigenlijk overschildert. Jan Hoet (Curator Documenta IX)

Pierre Mertens koos beelden van kleiovens in Peru als achtergrond voor zijn on line collage- een parodie van de extravagante kunstsène.  Suzanne Muchnic (Los Angeles Times)

Pierre Mertens doet ons nadenken over hoe wij de kunst gebruiken om onze sociale positie te verbeteren en daarbij de tweede, derde en vierde wereld vergeten. Het is een wereld die Pierre Mertens niet wil vergeten. Marc Ruyters ( Hart)

Door in te grijpen in een Peruaans landschap maakt Pierre Mertens een belangrijke commentaar over hoe de kunstwereld met steeds dezelfde artiesten op zogenaamde internationale kunstfestivals de wereld rondreist. Rachel Greene (author ‘Internet Art’)

Mertens’ interventies verweven zich met de uiteenlopende wijzen waarop studenten en docenten het gebouw doorkruisen en gebruiken. In tegenstelling tot traditionele realisaties in de openbare ruimte, vormen Mertens’ bijdragen geen leestekens, maar accenten bij de lectuur ervan. Johan Pas (Kunsthistoricus) Zijn hele tekst

Pierre Mertens laat ons de werkelijkheid zien op een manier die ons niet verblindt maar ons beter doet kijken naar een werkelijkheid, of beter naar de werkelijkheid, die ik niet anders kan omschrijven de spectrale explosie van het licht wanneer ze over de duisternis schijnt van de onlosmakelijke verstrengeling, waarin alles zijn oorsprong vindt, de spectrale explosie van het licht wanneer ze IN de duisternis schijnt van de onlosmakelijke twee-eenheid waaruit wij allen zijn ontstaan, en altijd opnieuw in willen verdwijnen. Jan Cambien (Psychoanalyst) De hele speech

Boven ons echtelijke bed hangt nu sinds enkele jaren een groot tapijt van Pierre Mertens, het is een bekraste Bacon, een getormenteerde evocatie van rauw vlees en gepassioneerde drift, het spiegelt zich oneindig door de hele kamer. Dangerous and with style. En het werkt, het werkt! Drik De Wachter (Psychiater) De hele speech