Het verhaal waarom beeldend kunstenaar Pierre Mertens (Antwerpen °1953) geobsedeerd is door de spanning tussen massa en individu, raakt je onmiddellijk. Het korte leven van zijn dochter Liesje (1978-1989) bracht hem van schilderen tot wereldwijd activisme. Door een reeks medische blunders focust hij zich vanaf de vroege jaren tachtig op het sensibiliseren over de ingewikkelde en onzekere aandoeningen hydrocefalie (zogenaamd waterhoofd) en spina bifida (open rug) waaraan ook zij leed.

Mertens reageert daarbij tegen een maatschappij die perfectie nastreeft en lijden uitschakelt. Wanneer niet het werken in het atelier, maar in de wereld primair wordt – en dat kan je met talrijke campagnes en projecten in Afrika en Zuid-Amerika erg letterlijk nemen – is het niet verwonderlijk dat in situ werk het voornaamste formaat is voor Pierre Mertens.

Zelf noemt hij zich contextueel kunstenaar. Zijn werk is zowel esthetisch als ethisch confronterend en draait vaak om sociale kunstprojecten rond daklozen, bejaarden, asielzoelers, werkloze migranten, sociale uitsluiting, aids enzovoort. In zijn terugkerende gevecht met instituten integreert hij treffend net die plekken die verwijzen naar het apparatus. Zoals in zijn herinterpretatie van de tentoonstelling ‘La Justice au risque de l’art’ (1999-2000 Justitiegebouw Cambrai Frankrijk) in het Notarishuis in Antwerpen (2016). Verkleed als notaris verkocht hij openbaar de plaatsen waar daklozen werden uitgezet. Met het geld dat hij hiermee verdiende, maakte hij een eenmalige kunsteditie die door daklozen op straat werd verkocht. Een meer recent project is het gedenkteken in Tanzania voor overleden kinderen met een handicap (2019).

Mertens heeft in de loop van de tijd een opmerkelijk oeuvre opgebouwd waarin zijn werk als beeldend kunstenaar, psychotherapeut en ontwikkelingssamenwerker naadloos in elkaar overvloeien. Deze uitzonderlijke combinatie van activiteiten heeft een zekere erkenning na een schitterende start wat in de weg gestaan, maar is vandaag de dag actueler dan ooit.

Sinds 5 mei 2014 reageert Pierre Mertens op sociale media op het wereldnieuws met één tekening per dag, zie de links hieronder.

Voor meer informatie over zijn boeken en lezingen, kan je terecht bij  [email protected]. Hij wordt sinds juli 2020 vertegenwoordigd door Bureau Doove in Rouen, Frankrijk.